۰۲۱۷۴۶۳۴
بازار بزرگ استانبول

بازار بزرگ استانبول

امتیار دهید:

۴.۸ از ۱۵۰۰ امتیاز

اگر شما هم فکر می کنید که بازار بزرگ استانبول یک بازار عادی است و شباهت به بازارهایی که دارد که قبلا از آن ها بازدید کرده اید، سخت در اشتباهید. چراکه این بازار که عنوان یکی از بزرگترین بازارهای دنیا با وجود 4000 مغازه همین طور بانک‌ها، کافه ،رستوران، مساجد و اداره پست تشکیل شده است که در مجموعه ای از 66 خیابان باریک که در کل 8 کیلومتر طول دارد، در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. توجه داشته باشید که تمامی این مجموعه بوسیله گنبدهای فراوان وسقف طاق دار از تابش آفتاب تابستان و باران زمستان در امان اند. این بازار چندین بار در آتش سوزی و زلزله تخریب شد که دوباره بازسازی گردید. نام بزرگترین بازار سرپوشیده جهان به بازار بزرگ استانبول تعلق گرفته شده که با هر بازار دیگری در هر شهر دیگری متفاوت است. اگر می خواهید بدانید که این بازار چه جور جایی است و چرا ما از متفاوت بودن آن با بازارهای دیگر صحبت می کنیم، این مطلب زیما سفر را از دست ندهید.

بازار بزرگ استانبول ، زیما سفر

تاریخچه بازار بزرگ استانبول

گفتنی است که ساخت بازار بزرگ استانبول در سال 1461 میلادی شروع شده است و این یعنی قدمت آن به 500 تا 600 سال پیش بر می گردد. داستان ساخت آن به زمانی بر می گردد که سلطان محمد فاتح قسطنطنیه یا همان استانبول امروزی را فتح کرد و در آن ها زمان ها دستور ساخت یک بازار برای تجارت پارچه و منسوجات را داد. بعد از ساخت این بازار منسوجات، یک بازار دیگر هم در نزدیکی آن به دستور پادشاه ساخته شد و اتفاقا آن بازار هم برای فروش اجناس دیگر رونق گرفت. اوضاع به همین منوال پیش می رفت و کسبه در این دو بازار مشغول تجارت بودند تا اینکه افراد دیگری نیز به ساخت مغازه و دکان در این منطقه رو آورند. به همین خاطر کم کم به تعداد مغازه این منطقه اضافه شد و کم کم این بازار گسترش پیدا کرد و در نهایت شرایط به گونه ای شد که کل این منطقه به تجارت اختصاص یافت و رفته رفته بازار بزرگ استانبول شکل گرفت و اتفاقا به اصلی ترین بازار تجاری منطقه مدیترانه تبدیل شد. البته این را هم بگوییم که بعد از زلزله ها و آتشسوزی هایی که در این بازار اتفاق افتاد، این بازار چندین بار مورد بازسازی هم قرار گرفت و آخرین بازسازی آن در سال 1980 انجام گرفت. نکته جالب ماجرا اینجاست که هنوز که هنوزه بازار بزرگ استانبول یکی از اصلی ترین بازارهای ترکیه محسوب می شود و تنها تفاوتی که با آن دوران دارد، این است که حالا به چشم یک مکان تاریخی نیز به آن نگاه می شود و جدای از اینکه یک بازار بسیار خوب برای خرید سوغاتی در تور استانبول است، یک جاذبه گردشگری نیز محسوب می شود.

تاریخچه بازار بزرگ استانبول ، زیما سفر

چگونه به بازار بزرگ استانبول برویم

اول از همه بهتر است که درباره لوکیشن بازار بزرگ استانبول صحبت کنیم و ببینیم که این بازار دقیقا کجای این شهر قرار گرفته است. این بازار در بخش تاریخی استانبول واقع شده و در منطقه ای به نام کاپالی چارشی قرار گرفته است. اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم، این بازار دقیقا در حد فاصل مسجد بایزید و مسجد نورعثمانیه واقع شده است. اکثر خیابان ها از یک الگو پیروی کرده است ودارای تابلوهای راهنمای متعددی هستند. از ورودی نورعثمانی nuruosmaniye ، با گذر از دروازه  beyazit وارد خیابان اصلی می شوید که مغازه های جواهر فروشی در آن در یک راستا قرار گرفته اند. در سمت راست، ورودی sandal bedesten قرن شانزدهم را مشاهده می کنید که طاق های آجری زیبای آن با ستون های سنگی استوار حفظ میشوند. میتوانید برای رفتن به آنجا از نقشه بازار بزرگ استانبول استفاده کنید. اما این بازار دقیقا چه دارد و تا چه اندازه بزرگ است؟ در ادامه کمی در این باره صحبت می کنیم و مطمئن هستیم که شما هم از فهمیدن ابعاد و بزرگی این بازار شگفت زده می شوید.

چگونه به بازار بزرگ استانبول برویم ، زیما سفر

زمان حراجی بازار بزرگ استانبول

این بازار بیشتر هفته ها ساکت و آرام بوده اما در طول حراج هایی که در روزهای سه شنبه ،چهارشنبه و پنج شنبه در ساعت 1 عصر برگزار میشود ، جان تازه میگیرد. بازار بزرگ استانبول که 11 دروازه، 64 خیابان و حدود 4،000 فروشگاه دارد، یک بازار بسیار وسیع است که مساحتش از 40،000 متر مربع نیز بیشتر است. شاید باورش برایتان سخت باشد، اما بازار بزرگ استانبول بیش از 26،000 فروشنده و خدمه دارد و هر روز حدود نیم میلیون نفر برای خرید و بازدید از این بازار به آن مراجعه می کنند. این یعنی شما در هر ساعتی از روز که به بازار بزرگ استانبول مراجعه کنید، می توانید برو و بیای جالب آن را از نزدیک ببینید. 

 زمان حراجی بازار بزرگ استانبول ، زیما سفر

دلایل محبوبیت بازار بزرگ استانبول

بازار بزرگ استانبول به قدری مغازه ها و فروشگاه های متنوع دارد که شما هر سوغاتی که مد نظرتان باشد را می توانید در آن تهیه کنید. در مرکز بازار هم old bedesten قراردارد که میتوانید طلا و نقره، اجناسی ازجنس مس و برنج، عتیقه و آنتیک های (متاع ارزشمندی که از زمان های دور بصورت اجدادی در bedesten نگهداری شده است چرا که در این مکان در امنیت کامل مهر و موم می شوند) باکیفیت عالی را در آن بیابید. حالا از بحث خرید که بگذریم، قدم زدن در این بازار قدیمی با طاق های زیبا و معماری خاصش، در حالی که انواع و اقسام بوها و عطرها به مشام می رسد و هیاهویی وصف نشدنی در آن برقرار است، تجربه ای است که در کمتر بازار دیگری می توانید آن را کسب کنید. همچنین می توانید خاص ترین عکس های یادگاری سفرتان به استانبول را در گوشه کنار این بازار زیبا و دیدنی بگیرید و از کنار مغازه هایی که پر از ادویه های خوش عطر و بو، قالیچه ها و فرش های سنتی خوش آب و رنگ، چراغ ها و لوسترهای سنتی و رنگارنگ و ... هستند، عبور کنید و برای چند ساعتی در راسته های مختلف این بازار قدم بزنید و خودتان زیبایی های این مجموعه تاریخی ارزشمند را کشف کنید. در نهایت به شما توصیه می کنیم که از این بازار نیز در کنار مراکز خرید مدرن و لوکس استانبول دیدن کنید و مطمئن باشید که تجربه خرید از این بازار با تجربه خرید از همه مراکز خرید لوکس و مدرن این شهر متفاوت است.

بازار بزرگ استانبول ، زیما سفر

۰۸ شهریور ۱۳۹۶

نظرات کاربران