۰۲۱۷۴۶۳۴
تور کیش، قنات های باور نکردنی کیش

تور کیش، قنات های باور نکردنی کیش

امتیار دهید:

۴.۸ از ۱۵۰۰ امتیاز

جاذبه های توریستی کیش، قنات و کاریز

اگر می خواهید از تور کیش  استفاده کنید و سفری به این شهر فوق العاده داشته باشد، خالی از لطف نیست تا نگاهی به تاریخچه این شهر داشته باشیم.

پا گذاشتن در این سفر (تور کیش) و با علم به تاریخچه کیش می توانید از این تور بیشتر لذت ببرید و خاطرات خوبی برای خود و خانواده خود بسازید.

در این مقاله نگاهی اجمالی به قنات های کهن این شهر می کنیم و شما متغاضی های تور کیش و علاقمندان را با آن آشنا می کنیم.

سیستم‌های هیدرولیک در زیر زمین‌های کیش، یکی از شهرهای باستانی ایران

جزیره کیش در خلیج فارس، فقط برای تاریخ و معماری‌ اش شناخته شده نیست. این جزیره در واقع بیشتر توریستی است و مشخصه اصلی آن سواحل و مراکز خرید مجلل آن است. کیش یکی از محبوب‌ترین مقاصد توریستی در خاورمیانه است، اما ظاهرا اکثر گردشگران آثار زیبای تاریخ معماری فارسی، یعنی کاریز کیش یا قنات کیش را نادیده می‌گیرند.

شهر زیرزمینی باور نکردنی در کیش

جزیره کیش، یک جزیره ساحلی در سواحل ایران است. بیشتر به عنوان یک مقصد توریستی شناخته شده است، اما مملو از تاریخ نیز هست. یکی از ویژگی‌های شگفت انگیز این جزیره، شهر زیرزمینی بزرگ آن است که مساحتی بالغ بر 10000 متر مربع بوده و از مجاری زیرزمینی (یا کاریز) ساخته شده است. گفته می‌شود که کاریز کیش حدود 2500 سال پیش توسط ساکنان شهر حریره ساخته شده است. این ساختار به منظور جمع‌آوری، تمیز کردن و ذخیره آب برای ساکنان جزیره ساخته شده بوده است. از آنجایی که جزیره در منطقه‌ای با آب و هوای خشک واقع شده است، این ساختار برای بقای آنها ضروری بوده است.

آب در ابتدا از چاه‌های متصل به هم در یک منطقه 14 کیلومتر مربعی جمع‌آوری میشده است. با استفاده از اصل فشار دیفرانسیل، آب از سطح استای آبِ داخل چاه‌ها به کاریز بالا می‌آمده است. سپس آب به یک فیلتر استوانه‌ای مرکزی هدایت میشده است. این استوانه با سه لایه مواد فیلتر پر بوده است. لایه بالایی آن ماسه مرجانی بوده که جامدات بزرگتر را از آب گرفته و اسید آب را خنثی می‌کرده است. لایه بعدی حاوی شن مرجانی با خاک رس بوده و این ماده جامدات کوچک‌تر را فیلتر می‌کرده است. آخرین لایه شامل مارن، نوع خاصی از خاک رس بوده که ریزترین  مواد جامد در آب را فیلتر می‌کرده است.

از آنجایی که «درجات مختلف» آب، موارد مصرفی مختلفی داشته، ساکنان کیش آبی را که از ارتفاع‌های مختلف استوانه فیلتر خارج می‌شده‌ را به صورت جداگانه جمع‌آوری می‌کرده‌اند. و چون بهترین کیفیت را آب قسمت پایین داشته ، از آن برای نوشیدن استفاده می‌شده است. از طرف دیگر، آبی که از اولین لایه فیلتر عبور می‌کرده، برای آبیاری مزارع کشاورزی مناسب بوده است. جالب‌تر اینکه حتی تونل‌های زیرزمینی نیز وجود داشته که قایق‌های کوچک می‌توانستند به آب سطح زیرین فیلتر دسترسی پیدا کرده و آب آشامیدنی را از پآن قسمت چاه جمع‌آوری کنند.

ساکنان این جزیره مدتها پیش کاریز کیش را رها و آن را فراموش کرده بودند. به علاوه، تکنولوژی‌های مدرن فرآیند تصفیه آب را بسیار کارآمدتر کرده‌اند و این به معنی منسوخ شدن سیستم باستانی است. در سال 1999، جزیره شروع به ساخت یک مجتمع خرید زیرزمینی کرد. این پروژه منجر به کشف دوباره کاریز شد. بانیان این پروژه به جای از بین بردن کاریز برای ایجاد فضای کافی برای مجموعه خرید، تصمیم گرفتند کاریز را به بخشی از جاذبه‌های توریستی تبدیل کنند.

دیواره‌های مرجانی باستانی سرتاسر کاریز به همان شکل دست نخورده باقی ماندند، اما تونل‌ها با ملات و سنگ‌های مدرن‌تر مرمت شدند. این ترکیب باستانی و مدرنیته، یک دنیای زیرزمینی منحصر به فرد ایجاد کرد. این ساختار باستانی به واسطه حضور مغازه‌ها و رستوران‌ها، سالن‌های سنتی، آمفی تئاتر و مراکز کنفرانس و حتی گالری‌های هنری، مدرن‌تر نیز شد. با این وجود، توسعه‌دهندگان، عملکرد باستانی کاریز را فراموش نکردند و کاریز بار دیگر نقش خود را به عنوان یک فیلتر آب اجرا می‌کند؛ اگر چه آب فیلتر شده عمدتا برای اهداف آبیاری استفاده می‌شود.

برای من به شخصه، مهمترین و برجسته‌ترین جنبه این اتفاق، این واقعیت است که سنت و مدرنیته می توانند در کنار یکدیگر هماهنگی داشته باشند. علاوه بر این، قدیم و جدید، بیشتر یکدیگر را تقویت می کنند تا اینکه بخواهند در مقابل یکدیگر قرار بگیرند. به نظر من این ترکیب گذشته و حال است که کاریز را این چنین منحصر به فرد می‌کند. در جامعه امروزی، ظاهرا این باور وجود دارد که به منظور پیشرفت، گذشته باید به طور کامل محو شود. با این حال، فراموش کردن گذشته یک مسیر خطرناک است. علاوه بر این، گاهی اوقات می توان گذشته و حال را در کنار یکدیگر داشت، بدون اینکه نیاز باشد حتما یکی از آن دو را انتخاب کنیم. به ویژه زمانی که هر دو عنصر مکمل هم هستند.

از تور کیش زیما سفر پارس استفاده کنید و از زیبای های فوق العاده کیش لذت ببرید.

۲۳ دی ۱۳۹۶

نظرات کاربران