۰۲۱۷۴۶۳۴
آشنایی با تور مشهد

آشنایی با تور مشهد

امتیار دهید:

۴.۸ از ۱۵۰۰ امتیاز

تور مشهد

با  تور مشهد  آشنا می شویم. می خواهیم به بررسی این شهر بپردازیم تا با شرکت در تور مشهد، با دانش و آگاهی قبلی، با آمادگی بهتر وارد این شهر تاریخی و مذهبی شویم. تا تور خاطره انگیزی داشته باشیم.
شهر مشهد، مرکز استان خراسان رضوی در شمال شرقی ایران است. این شهر در دره رودخانه کشف‌رود در ارتفاع حدود 1000 متر واقع شده است. از آنجایی که این شهر محل دفن علی‌ابن‌موسی‌الرضا، امام هشتم شیعان نیز هست، یکی از اماکن زیارتی بسیار مهم در ایران محسوب می‌شود. همچنین، مشهد شرقی‌ترین و بزرگ‌ترین استان ایران است، و مرکزی برای تجارت با کشورهای همسایه شرقی محسوب می‌شود.
مشهد بعد از تهران، پرجمعیت ترین شهر ایران است. توریست‌ها و زائران نیز هر روزه به این تعداد می‌افزایند.

موقعیت شهر مشهد

مشهد در دره بین دو کوه، دره رودخانه کشف‌رود واقع شده است. درست مانند اکثر شهرهایی که در دره‌های بین دو کوه واقع هستند، دسترسی به لایه‌های آبخیز زیرزمینی از طریق یک سری کانال‌ها (قنات) که به سمت پایین دامنه‌های کوه حفاری شده‌اند امکان‌پذیر می‌باشد. این منطقه بسیار زلزله خیز بوده و فعالیت‌های لرزه‌ای در مناطق دور افتاده مانند قائن در سال ۱۳۷۵ و بم در سال ۱۳۸۶ نیز در مشهد ثبت شده است.
این شهر تقریبا به شکل یک دایره است، به‌این‌ترتیب که ساختمان‌های مذهبی و بناهای تاریخی در مرکز قرار دارند و خیابان‌ها به صورت شعاع دایره به بیرون کشیده شده و حدود 12 محله، مانند ملک‌آباد، سجاد، شهرک آزادی، کوی امام رضا و سیس‌آباد را تشکیل می‌دهند. تفاوت مشهد با دیگر شهرهای ایران نه فقط در وجود حرم امام رضاست، بلکه بازار این شهر، مرکز زندگی شهری را بنا کرده است. قبل از احیای منطقه حرم در اواسط دهه ۱۳۴۸، این مجتمع در واقع یک شهرک درون یک شهر دیگر بود؛ چیزی تقریبا مانند شهر ممنوعه در پکن قبل از فروپاشی سلسله چینگ در سال 1911. مساجد، حیاط‌ها، مناطقی برای بست نشستن، حوزه‌های علمیه، کاروانسراها و بازارها به طور جمعی حرم مقدس را تشکیل می‌دادند.
در اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیستم‌ویکم، شهر به یک کلان شهر بزرگ تبدیل شد و مذهب هم همچنان نقش مهمی در توسعه آن ایفا کرد. ارازی حرم چنان گسترش پیدا کرد که درست قبل از انقلاب سال ۱۳۵۷یک پروژه بازسازی شهری برای مدیریت آن آغاز شد و بیش از سه چهارم زمین‌های موجود، متعلق به حرم بود.

آب‌ و هوا

مشهد دارای اقلیم نیمه خشک است. هوا در زمستان‌ها خنک و سرد، بهار و پاییز ملایم و تابستان‌ها گرم است.

جمعیت‌شناسی

مشهد یک شهر چند ملیتی است و ساکنان آن شامل اقوامی همچون فارس‌ها، بلوچ‌ها، ترکمن‌ها، ازبک‌ها، تاجیک‌ها، کردها و لرهاست. گروه‌های قومی غالب عبارتند از فارس‌ها، ترکمن‌ها و کردها.

اقتصاد

تولید و تجارت

صنایع اصلی مشهد عبارتند از: گاز طبیعی و صنایع سبک صنعتی مانند پردازش مواد غذایی و تولید پارچه، فرش، دریچه، لوله، اتصالات، آب گرم‌کن، کولر و سرامیک.
تجارت در مشهد بر روی محصولات کشاورزی و دامی مانند میوه‌ها، آجیل و پشم متمرکز است. اهمیت تجارت ایران با افغانستان، هند، پاکستان، چین و کشورهای آسیای میانه روزبه‌روز درحال افزایش است و برخی از این تجارت‌ها از طریق مشهد، یکی از چند شهر بزرگ ایران که در نزدیکی مرز شرقی قرار دارند هدایت می‌شوند. مشهد برق، گاز، مواد معدنی، دام، پارچه‌های پنبه‌ای و کتان، زعفران، غلات، چغندرقند، سیمان و مواد ساختمانی نیز صادر می‌کند.

گردشگری

گردشگری برای زیارت حرم علی‌ابن‌موسی‌الرضا بخش مهمی از اقتصاد مشهد را تشکیل می‌دهد. در سالهای دهه ۴۰ شمسی بازسازی حرم به جذب بازدیدکنندگان بیشتر کمک کرد. این شهر در حال حاضر پذیرای بیش از 10 میلیون گردشگر در سال است. و اقامت در این شهر نیز محدوده‌ای میان هاستل‌های ارزان ‌قیمت تا هتل‌های لوکس دارد.

حمل‌ونقل

طرح‌های توسعه زیربنایی، به طور قابل توجهی سیستم‌های جاده‌ای و راه‌آهن در مشهد را گسترش داده است. بزرگراه کمبرندی دور شهر نیز یکی از همین پروژه‌ها بوده است. این شهر توسط راه‌آهن با تهران و دیگر شهرهای ایران مانند بافق و سرخس متصل شده است و ارتباط راه‌آهن با هرات در افغانستان نیز در اوایل قرن بیست و یکم شروع به کار کرده است. مشهد همچنین ساخت‌وساز سیستم مترو را نیز آغاز کرده است که اولین خط آن در سال ۱۳۸۹ افتتاح شد. فرودگاه این شهرستان نیز یکی از بزرگترین فرودگاه‌های کشور است و پروازهای داخلی به بسیاری از شهرهای ایران و مسیرهای بین المللی به اروپا، آسیا و خاورمیانه دارد.

فرهنگ

صحنه فرهنگی مشهد بسیار غنی است. در مرکز حرم زندگی مذهبی متمرکز است. زائران شیعه از سراسر ایران و بسیاری از کشورهای جهان برای ادای احترام به امام رضا به مشهد می‌آیند. همچنین در مشهد، یک مسجد جامع با شکوه نیز وجود دارد که ساخت آن به گوهرشاد، همسر حاکم تیموری، شاه‌رخ (۱۴۰۵-۱۴۴۷ میلادی) نسبت داده می‌شود. این شهر پارک‌ها، باغ‌وحش، موزه‌ها و کتابخانه‌های زیادی را در خود جای داده است. در خارج از مشهد، ابوالقاسم فردوسی، شاعر و نویسندۀ بی نظیر شاهنامه آرمیده است.

امیدواریم زیما سفر پارس توانسته باشد اطلاعات مفیدی درباره شهر مشهد تقدیم شما نماید.
زیما سفر پارس برگزار کننده  تور مشهد  با بهترین کیفیت در بهترین هتل های مشهد می باشد.
همراه ما باشید ، منتظر مقاله های بعدی باشید درباره خاطرات و نظراتتون در مشهد برای ما بنویسید و از  تور مشهد  ما دیدن کنید.

۲۴ دی ۱۳۹۶

نظرات کاربران