۰۲۱۷۴۶۳۴
با قدیمی‌ترین شهرهای دنیا آشنا شوید/ شهرهایی به قدمت تاریخ

با قدیمی‌ترین شهرهای دنیا آشنا شوید/ شهرهایی به قدمت تاریخ

امتیار دهید:

۴.۸ از ۱۵۰۰ امتیاز


اگر از شما بپرسیم قدیمی‌ترین شهرهای دنیا کدامند، چه پاسخی می‌دهید؟ مسکو؟ قاهره؟ پاریس؟ نه، منظور ما خیلی قدیمی‌تر از این حرف‌هاست! درواقع داریم از شهرهایی به قدمت تاریخ صحبت می‌کنیم. پس برای اینکه جواب این سوال را بدانید، مطلب پیش‌رو را تا انتها بخوانید.

بنارس Varanasi|  هند

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ باستان‌شناسان شواهدی مبنی بر سکونت انسان، ۱۱ قرن پیش از میلاد در این منطقه کشف کرده‌اند. مارک تواین نویسنده مشهور آمریکایی درباره بنارس گفته است: «این شهر از تاریخ و سنت و هر افسانه‌ای قدیمی‌تر است و حتی شاید از مجموع همه اینها نیز دو برابر قدیمی‌تر باشد.»

 غازیان تپه Gaziantep|  ترکیه

غازیان تپه یا عِینتاب از دوره پارینه‌سنگی تابه‌حال به‌طور پیوسته سکونتگاه بشر بوده است. موقعیت استراتژیک این شهر که بین دریای مدیترانه و بین‌النهرین واقع شده، سبب شده غازیان تپه یکی از شناخته‌شده‌ترین شهرها در تاریخ این منطقه باشد.

 آتن Athens|  یونان
مدارکی مبنی بر سکونت مداوم انسان‌ها در این شهر از ٧‌هزار‌سال پیش وجود دارد، اما این شهر در هزاره اول قبل از میلاد زمانی که به‌عنوان مرکز بزرگ و مشهوری برای یادگیری علوم و تجارت شناخته شد، به شهر بزرگی تبدیل شد.

 بیت‌المقدس Jerusalem|  فلسطین
شواهد باستان‌شناسی از حضور و سکونت انسان‌ها در شهر قدیمی قدس که پیشتر با نام شهر داوود نیز شناخته می‌شد، در هزاره چهارم پیش از میلاد خبر می‌دهند. قدمت نخستین آثار حضور و سکونت انسان‌ها در این مکان بین ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰‌سال پیش از میلاد بوده است.

 پلوودیو Plovdiv|  بلغارستان
قدمت آثار زندگی در دوران نوسنگی در این شهر به ٤‌هزار‌سال پیش از میلاد باز‌می‌گردد. گرچه این شهر در بیشتر منابع تاریخی ثبت‌شده تحت عنوان فیلیپوپلیس شناخته می‌شود، اما اسامی متعددی در طول تاریخ داشته است: اومولپیاس، تریمونتیوم، پالدیم و فیلیب.

 صیدا Sidon|  لبنان
صیدا از دوران نوسنگی محل سکونت انسان‌ها بوده است. این شهر با عنوان صیدان یا صیدون نیز شناخته می‌شود و بین ٦‌هزار تا ٤‌هزار‌سال پیش از میلاد ساخته شده‌ است. دژ دریایی صیدا که توسط صلیبیان در ‌سال ۱۲۲۸ میلادی ساخته شده، یکی از دیدنی‌های تاریخی این منطقه است.

 جبیل Byblos|  لبنان
این شهر در ابتدا جِبِیل نامیده شده و سپس توسط فنیقی‌ها به Gebal تغییر نام داده است. بعدها رومیان آن را Byblos نامیدند. نخستین آثار حضور انسان در این منطقه به ٧‌هزار تا ۸۸۰۰‌سال پیش از میلاد باز‌می‌گردد.

 حلب Aleppo|  سوریه
قدیمی‌ترین آثار سکونت بشر در این شهر به ٨‌هزار‌سال قبل از میلاد باز‌می‌گردد. این شهر برای نخستین بار از هزاره سوم پیش از میلاد زمانی که به‌عنوان پایتخت انتخاب شده و بعدها بخشی از جاده ابریشم بوده، مورد توجه عموم قرار گرفته است.

 اریحا Jericho|  فلسطین
از میان ٢٠ تمدن انسانی که باستان‌شناسان حضور آنها در این شهر را تایید کرده‌اند، قدمت نخستین‌شان به ٩‌هزار‌سال پیش از میلاد باز‌می‌گردد. ٧‌هزار‌سال پیش از میلاد، اریحا بزرگترین شهر دنیا با جمعیتی حدود ٢‌هزار نفر بوده است.

 دمشق Damascus|  سوریه
مورخان و باستان‌شناسان با استناد به دلایل و مدارکی که نشان می‌دهد این شهر بین ٨‌هزار تا ١٠‌هزار‌سال پیش ساخته شده ‌است، اذعان می‌کنند دمشق قدیمی‌ترین شهر مسکونی دنیاست. کسانی که این ادعا را در مورد شهر دمشق قبول ندارند، عدم‌وجود شواهد مستند از این شهر قبل از آرامی‌ها را مطرح می‌کنند.

۱۹ شهریور ۱۳۹۷

نظرات کاربران