۰۲۱۷۴۶۳۴
در مورد مردم گردن دراز تایلندی چه می دانید؟

در مورد مردم گردن دراز تایلندی چه می دانید؟

امتیار دهید:

۴.۸ از ۱۵۰۰ امتیاز

در ایالت های شمالی تایلند مثل مایی هنگ سون مردمی زندگی می کنند که کایان نام دارند. مردم کایان در اصل قبیله آواره ای هستند که ریشه تبتی- بورمانی دارند و در اصل از اذیت ها و آزارهای مردم در منطقه میانمار تایلند فرار کرده اند و امروزه در این استان‌های تایلندی سکونت می کنند. مردم کایان به گردن های درازشان معروف شده اند و ظاهر عجیبشان زبانزد خاص و عام شده است. اگر شما هم برایتان جالب شده که چرا مردم کایان در تایلند باید گردن هایی به این درازی داشته باشند، با زیما سفر همراه باشید.

علت نامگذاری این قوم به نام کایان چیست؟

 

کایان ها در اصل یکی از زیرمجموعه های قوم رد کارن یا کارنی ها هستند. مردم کایان را با عنوان مردم گردن دراز نیز می شناسند. دلیلش هم مشخص است! بانوان کایان با نصب یک حلقه فلزی آهنی به گردن هایشان تلاش می کنند که گردن درازتری از حد نرمال داشته باشند. البته قوم کایان تنها قوم عجیبی نیستند که در تایلند زندگی می کنند. بلکه یک قوم دیگر به نام کایاوها نیز در بخش های شمالی تایلند زندگی می کنند که آن ها گوش دراز هستند و اصالت آن ها هم به میانمار بر می گردد.

 

 

چگونه کایان ها به تایلند رسیدند؟

 

زندگی مردم کایان در شمال تایلند از اواخر دهه 1980 میلادی آغاز شد. زمانی که جنگی بین ارتش میانمار و  نیروهای شورشی اتفاق افتاد و در تبع آن مردم کایان مجبور شدند که از مرزهایشان خارج شوند و به تایلند فرار کنند. این قوم در یک سری از کمپ های تایلند اقامت کردند و پناهنده تایلند شدند. در بین این کمپ ها، یک کمپ مستقل وجود داشت که توریستان می توانستند از پناهندگان کایان دیدن کنند و خانم های کایانی را با گردن های درازشان از نزدیک ببینند و با سبک زندگی آن ها آشنا شوند. امروزه سه روستا وجود دارد که بازدید از آن ها برای توریستان تور ارزان تایلند ممکن است. درحالی که ورود توریستان به کمپ اصلی پناهندگان کارنی مجاز نیست و به همین دلیل امکان بازدید از همه افراد این قوم برای توریستان آفر تور تایلند وجود ندارد.

 

 

تاریخ گردنبدهای فلزی مردم کایان

 

مردم کایان به خاطر همین گردنبندهای فلزیشان شهرت یافته اند و به همین دلیل توریستان تور لحظه آخری تایلند علاقه مندند که از قوم کایان بازدید کنند و در مورد سبک زندگی آن ها کنجکاوند. جالب است که بدانید دختران کایان موظفند که از سن 5 سالگی این گردنبندهای فلزی را به گردنشان ببندند تا گردنشان دراز شود. البته در حقیقت گردنشان بر اثر پوشیدن این گردنبندهای فلزی درازتر نمی شود و رشدی در گردنشان اتفاق نمی افتد. بلکه بر اثر پوشیدن مکرر این گردنبندهای فلزی، ترقوه این زنان دفرمه می شود و همین تغییر شکل باعث می شود که شکل ظاهری گردن های زنان کایان تغییر کند. البته بعضی از زنان کایان در دهه های اخیر از پوشیدن این گردنبندهای فلزی امتناع کرده اند، اما باز هم یک سری دیگر از آن ها به پوشیدن این گردنبندها ادامه می دهند. بعضی از زنان کایان معتقدند که آن ها با انتخاب خودشان این گردنبندها را می پوشند تا فرهنگ کایان زنده بماند.

 

 

این فرهنگ از کجا در میان مردم کایان جا افتاده است


اینکه این فرهنگ از کجا در میان مردم کایان جا افتاده است و چرا زنان با گردن های دراز را زیباتر می بینند، کاملا مشخص نشده است. اما تئوری های مختلفی در مورد آن ها وجود دارد که بر طبق یکی از آن ها با نصب کردن این گردنبندها برای خانم های قبیله سعی داشتند که جذابیت خانم های کایان را کم کنند تا قبایل دیگر آن ها را به بردگی نگیرند. از طرفی یک سری تئوری دیگر وجود دارد که کاملا مضمون برعکسی با تئوری قبلی دارند و بر طبق آن ها به سلیقه مردم کایان، گردن های دراز زیباتر بوده اند و این کار برای افزایش جذابیت خانم های کایان انجام می شده است. حتی گروهی معتقدند که این کار ریشه عقیدتی دارد و با تقلید از گردن های دراز اژدهایان که در مذهب مردم کایان نقش مهمی دارند، صورت می گرفته است.

 

 

چالش هایی که مردم کایان در تایلند دارند

 

مردم کایان از میانمار گریختند تا زندگی آرام تری داشته باشند. اما با این حال در تایلند نیز با یک سری چالش مقابل میکنند. این مردم حق و حقوق محدودی دارند و دلیلش هم پناهنده بودن آن ها است. این مردم محدودیت سفر و خارج شدن از دهکده های خودشان را دارند. کودکان کایان حق شهروندی را در تایلند ندارند و اغلب از فرصت های تحصیلی نیز محروم هستند. تنها راه حلی که مردم کایان برای مقابله با مشکلاتشان داشته اند این بوده که از توریستان استقبال کنند تا درآمدی داشته باشند و بتوانند گذران زندگی کنند. یک سری از توریستان فکر می کنند پولی که توریستان در کایان خرج می کنند، تماما به دست مردم کایان نمی رسد و این فکر کاملا حقیقت دارد. اما به هر حال بیشتر شدن توریستان باعث می شود که آن ها فرصتی داشته باشند که صنایع دستیشان را به فروش توریستان برسانند و سبک زندگی خودشان را به گوش جهانیان برسانند و به همین دلیل مسلما سفر شما به مناطق شمالی تایلند به این مردم کمک خواهد کرد.

 

۰۹ تیر ۱۳۹۸

نظرات کاربران