۰۲۱۷۴۶۳۴
بازسازی مولوی خانه آنتالیا

بازسازی مولوی خانه آنتالیا

امتیار دهید:

۴.۸ از ۱۵۰۰ امتیاز

هر سال در تاریخ 17 دسامبر (۲۷ آذر) مطابق با تاریخ مرگ مولوی در سال 672 هجری (1273 میلادی) مراسمی در مدفن او برگزار می‌شود که ده‌ها هزار زائر را به خود جلب می‌کند. در سمت راست حیاط حرم حوضی قرار دارد که نماد شب یگانگی به شمار می‌رود و سالانه درویشان پیرامون آن به رقص سماع می‌پردازند. در این حرم پله‌ای با روکش نقره هست که پیروان مولوی پیشانی بر آن می‌سایند و بر آن بوسه می‌زنند. جایگاه این پله فقط در ایام مراسم ماه دسامبر به روی زائران باز است. در ادامه با زیما سفر پارس همراه شوید. مولوی‌خانه آنتالیا که یکی از چهار مولوی‌خانه تاسیس شده در منطقه آناتولی ترکیه است، پس از مرمت و بازسازی مجدداً افتتاح و بازگشایی می‌شود.

 

مولوی خانه آنتالیا

 

«جمیل کارابایرام» مدیر هیئت بررسی آثار تاریخی آنتالیا گفت:

بازسازی بخش‌هایی از مولوی‌خانه آنتالیا را در قلعه ایچی که به آنتالیای قدیم معروف است و در دوره‌های پیشین تخریب شده بود، با پشتیبانی وزارت فرهنگ و گردشگری کشور و استانداری این شهر به اتمام رسیده است و پس از پایان بازسازی، این مولوی‌خانه برای بازدید عموم افتتاح شده و مجددا برای اجرای سماع مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

«کارابایرام» افزود که مرمت این مولوی‌خانه دو سال به طول انجامیده است. این مولوی‌خانه در سال ۱۲۵۵ توسط سلطان علاءالدین کیقباد سلجوقی تاسیس شده است و ۷۶۲ سال قدمت دارد.

مدیر هیئت بررسی آثار تاریخی آنتالیا افزود:هنگام بازسازی این مولوی‌خانه برخی از یافته‌های باستان شناسی نیز کشف شد. حفاری خود را در این منطقه افزایش دادیم و به آرامگاه نگار خاتون رسیدیم. تلاش برای بازسازی آرامگاه نگار خاتون نیز ادامه خواهد داشت.

۲۱ تیر ۱۳۹۶

نظرات کاربران