۰۲۱۷۴۶۳۴
کلیسای منجی در خون ریخته سن پترزبورگ The church on spilled blood

کلیسای منجی در خون ریخته سن پترزبورگ The church on spilled blood

امتیار دهید:

۴.۸ از ۱۵۰۰ امتیاز

کلیسای منجی در خون ریخته سن پترزبورگ The church on spilled blood

 

کلیسای ناجی در خون » این کلیسا که در سن‌ پترزبورگ، واقع‌شده با نام‌ های بسیاری شناخته‌ می شود که از جمله ‏ی آن‌ ها می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کلیسای ناجی در خون (Церковь на Крови, Tserkov’ na Krovi)
  • معبد نجات‌ دهنده در خون (Храм Спаса)
  • کلیسای جامع رستاخیز عیسی مسیح (Собор Воскресения Христова, Sobor Voskreseniya Khristova)‌

کلیسای ناجی در خون یکی از مکان ‌های خاص در سن ‌پترزبورگ به شمار می‏ رود که در آن الکساندر دوم در تاریخ ۱۸۸۱ ترور شد. این کلیسا که در سبک بناهای قرن ۱۷ روسیه (قرون ‌وسطی) توسط شخصی به نام آلفرد پارلند طراحی گشته، با آنچه در اطراف آن، در سن ‌پترزبورگ مشاهده می‌ شود متفاوت است، چرا که نمای شهر سن ‏پترزبورگ با سبک باروک و کلاسیک مدرن گشته است .

بعد از انقلاب شوروی، کلیسای ناجی در خون باوجود تبدیل ‌شدن به یک کلیسای جامع رسمی در سال ۱۹۲۳ غارت و در سال ۱۹۳۲ بسته شد و اساساً به یک زباله‌ دانی مبدل گشت. در جنگ جهانی دوم از این کلیسا به‌ عنوان انبار سبزی‌ ها استفاده می ‌شد که همین کار باعث شد تا کلیسا نام کنایه ‌آمیز «ناجی در سیب ‌زمینی» را با خود یدک بکشد و همچنین در طول محاصره لنین ‌گراد Leningrad آسیب قابل ‌توجهی دید و پس از پایان جنگ از آن به‌عنوان یک انبار برای تئاتر و اپرا‌ی کوچک استفاده می‌ شد و مقبره‏ ی ارزشمند کلیسا به‌ طور کامل نابود شد.

بعد از جولای سال ۱۹۷۰ از کلیسا به‌ عنوان یک موزه بسیار سودآور استفاده و درآمد حاصل از آن صرف بازگرداندن کلیسا به حالت اولیه می‌گشت. این مکان پس از ۲۷ سال مرمت در سال ۱۹۹۷ در‌هایش به روی هزاران بازدیدکننده گشوده شد، اما مردم به‌ عنوان مکانی مقدس در آن عبادت نمی‌ کردند و در حال حاضر یکی از جاذبه‌ های توریستی سن‌‌ پترزبورگ محسوب می ‏شود.

کلیسای ناجی در خون، در امتداد کانال گریبودو Griboedov Canal واقع ‌شده و در آن بخش از خیابانی که در آن ترور صورت گرفته، توسط دیوار‌های کلیسا محصور شده است.

طرح معماری این کلیسا برخلاف ساختمان‌ های دیگر مرتبط با معماری قرون ‌وسطی روسیه است و به نظر می ‌رسد که آن را عمداً شبیه به کلیسای معروف سنت باسیل ساخته‌ اند و همچنین قسمت‌ های داخلی این کلیسا توسط هنرمندان مشهور روسی ازجمله ویکتور واسنتسوف (Viktor Vasnetsov)، میخائیل نستروف (Mikhail Nesterov) و میخائیل ورابل (Mikhail Vrubel) طراحی شده، درصورتی‌ که معمار ارشد کلیسا، آلفرد الکساندروویچ پرلند (Alfred Alexandrovich Parland) به نسبت طراحان دیگر شهرت کمتری دارد.

این کلیسا شامل بیش از ۷۵۰۰ مترمربع موزاییک (بیشتر از هر کلیسایی در جهان) است و همچنین دارای مجموعه ‌ای فوق‌ العاده و متنوع از آیکون‌ های موزاییکی مانند سبک آکادمیک، سبک مدرن و بیزانس است.

هنگامی ‌که شما از این کلیسا بازدید می ‌کنید حسی که به شما الهام می ‌شود همان چیزی است که در کلیسای جامع سنت باسیل در مسکو و کلیسای ولادیمیر تجربه می کرد.

ساخت این کلیسا در سال ۱۸۸۳ به دستور الکساندر سوم آغاز و در زمان سلطنت نیکلای دوم در سال ۱۹۰۷ پایان یافت. ساخت آن مبلغی در حدود ۴,۵ میلیون روبل (واحد پول کشور روسیه) هزینه در برداشت که البته مقدار دقیق آن هنوز مشخص نیست و قابل‌ ذکر است که این هزینه‌ها از طرف خانواده ی سلطنتی و اهداکنندگان خصوصی برای ساخت کلیسا حمایت می ‌شد.

در این کلیسا هیچ ‌گونه مراسمی انجام نمی‏ شود، چرا که الکساندر سوم این کلیسا را برای یادبود پدرش ساخته است. به همین دلیل تنها مراسمی که در آنجا صورت می‏ گیرد قرائت خطبه و مرثیه هفتگی است.

به‌جز روزهای چهارشنبه در سایر روزها بازدیدکنندگان می‏ توانند از این کلیسا در ساعات ۱۰:۳۰ الی ۱۸ بازدید و ازهر چیزی حتی در داخل کلیسا عکس ‌برداری کنند.

۱۴ آبان ۱۳۹۶

نظرات کاربران