۰۲۱۷۴۶۳۴
نگاهی به تغییرات کابین های هواپیما در گذر زمان

نگاهی به تغییرات کابین های هواپیما در گذر زمان

امتیار دهید:

۴.۸ از ۱۵۰۰ امتیاز

نگاهی به تغییرات کابین های هواپیما در گذر زمان

 

این روزها خیلی از ما هواپیما را به عنوان وسیله ای برای تردد بین شهرها و کشورهای دنیا انتخاب می کنیم. اما شاید فکرش را هم نکنیم که این هواپیمایی که برای ما استفاده از آن عادی شده است، در همین صد سال پیش به شکل دیگری بوده است و استفاده از آن برای هر کسی ممکن نبوده است. صنعت هوایی این امکان را برای ما فراهم کرده است تا جاهای جدیدی در دنیا را ببینیم و به راحتی از آن برای کشف گوشه کنار دنیا استفاده کنیم. اما همیشه به این شکل نبوده است و در طول تاریخچه کوتاهش حال و هوای متفاوتی داشته است. اگر برایتان سوال پیش آمده که کابین های هواپیما در گذشته به چه صورت بوده اند، با ما همراه باشید تا نگاهی به تاریخچه تکامل کابین های هواپیما بیندازیم و ببینیم که کابین های هواپیما از گذشته تا کنون چه تغییراتی داشته اند.

 

 

سال 1914

 

اولین پرواز مسافرتی دنیا در بین مسیر تامپا و سن پترزبورگ در فلوریدا در سال 1914 رقم خورد. در آن زمان پرواز با هواپیما بسیار لوکس محسوب می شد و هر کسی نمی توانست مثل امروز با هواپیما مسافرت کند. تصویری که می بینید از طیاره تندرو مارتین ام 130 است که در آن فضاهایی برای خوابیدن و استراحت مسافران تعبیه شده بود تا بتوانند در آن ها استراحت کنند.

 

 

سال 1936

 

در دهه 1930 میلادی، پیشرفت های متعددی در صنعت هوایی رخ داد. در طول این دهه تعداد مسافرین هواپیما رشد قابل توجهی پیدا کرد. جالب است که بدانید تعداد مسافرین هوایی در سال 1930 میلادی فقط 6،000 نفر بود و این تعداد تا سال 1934 به 450،000 مسافر رشد پیدا کرد و در سال 1938 هم به 1.2 میلیون مسافر رسید. اما با این حال قیمت بلیط هواپیما در آن زمان ها هم هنوز زیاد بود و هر کسی توان خرید آن را نداشت. با احتساب تورم می توان گفت که هزینه بلیط هوایپما در سال 1936 چیزی حدود 20،000 دلار بوده است! در آن زمان هر هواپیمایی چند اتاق خواب داشت و یک فضای انبار چمدان هم در بالای صندلی ها تعبیه شده بود. گذشته از این ها، هر کسی باید برای سوار شدن به هواپیما لباس مناسب و شیکی مطابق با دستورالعمل هواپیمایی به تن می داشت.

 

 

سال 1940

 

در سال های اولیه هواپیمایی هم مثل امروز، مسافران فرست کلاس فضای بیشتری در اختیار داشتند و امکانات لوکس تری در اختیارشان قرار می گرفت. هواپماهای دهه 1930 و 1940 میلادی مثل آنچه که در تصویر می بینید، بسیار بزرگ بودند و به قدری لوکس بودند که به آن ها قایق های پرنده لاکچری می گفتند. حتی یک محلی برای قدم زدن نیز در آن ها تعبیه شده بود تا مهمانان بتوانند در آن قدم بزنند و حوصله شان در طول مسیر سر نرود.

 

 

سال 1941

 

در دهه 1940 میلادی، شرکتی به نام هواپیمایی دلتا برای اولین بار مهمانداران را به معنای امروزی به هواپیماهایش اضافه کرد. این مهمانداران باید مجرد می بودند و قد و وزن مشخصی می داشتند. این افراد باید زیبارو می بودند و اخلاق و منش خوبی هم می داشتند. این تصویری که می بنید، عکسی از اولین هواپیماهای دی سی 3 شرکت هواپیمایی دلتا است و مربوط به ژانویه 1941 می شود.

 

 

سال 1949

 

در سال 1949، شرکت هواپیمایی دلتا یک سرویس جدید به سفرهای هواییش اضافه کرد که مسافران می توانستند با هزینه ای معقول و به صرفه با هواپیما سفر کنند. در واقع این پروازها در طول شب انجام می شدند و مثل پروازهای روزانه شامل خدماتی مثل سرو غذا نمی شدند و باطبع هزینه های کمتری هم داشتند.

 

 

سال 1950

 

این هواپیما که یکی از تاثیرگذارترین و خاص ترین هواپیماهای قدیمی به حساب می آید، بوئینگ استراتوکروزر نام داشت. این هواپیما یک سری محل استراحت و یک محله کافه مانند داشت که دسترسی به آن ها با یک پلکان دایره ای شکل ممکن می شد. این هواپیما تا 100 مسافر را در خود جای می داد و بین سال ها 1947 تا 1950 میلادی پرواز می کرد.

 

 

سال 1959

 

در اکتبر 1959، شرکت هواپیمایی کانتاس یک سری پرواز بین استرالیا و لندن را به مجموعه پروازهایش اضافه کرد. مسافران فرست کلاس در این هواپیماها بسیار جایگاه ویژه ای داشتند و از آن ها پذیرایی های خاصی به عمل می آمد.

 

 

سال 1960

 

حتی برا مسافران اکونومی پروازهای کانتاس نیز در دهه 1960، غذاهایی در ظروف اصل چینی و نقره ای سرو می شد. جالب است که بدانید امروزه در هواپیمایی کانتاس برای این گروه از مسافران در کارتون های کاغذی غذا سرو می شود!

 

 

سال 1965

 

در سال 1965 میلادی نه تنها سیگار کشیدن در هواپیما مجاز بود، حتی سیگار را برای مسافران بعد از غذا سرو هم می کردند! این مسئله تا دهه 1980 میلادی ادامه داشت تا اینکه ایرالین های آمریکای شمالی استعمال دخانیات را در طول پرواز ممنوع کردند. اما با این حال تا سال 1990 میلادی یک سری از ایرلاین ها سیگار کشیدن را مجاز می دانستند!

 

 

سال 1966

 

در این زمان در ایرلاین های اسکاندیناوی کیک تازه برای مسافران سرو می شد و امکان رزرو بلیط الکترونیکی نیز برای مسافران مهیا شده بود.

 

سال 1969

 

شرکت هواپیمایی دلا در سال 1969 اقدام به راه اندازی سرویس سلطنتی کرد که در واقع یک مرتبه از فرست کلاس بالاتر بود و در آن غذاهایی مثل خرچنگ و بچه اردک سرو می شد. در این سرویس ها با مسافران مثل پادشاه رفتار می شد و خدمات خاصی به آن ها ارائه می شد.

 

 

سال 1970

 

در دهه 1970 میلادی، شرکت هواپیمایی دلتا باز هم پیشرفت کرد و در هواپیماهایش یک فضای وی آی پی با 6 صندلی تعبیه کرد که در طبقه بالای هواپیما جای داشت و یک مهماندار اختصاصی داشت.

 

 

سال 1971

 

یک سری ایرالاین های دیگر هم بخش های بالایی هواپیما را به مسافران فرست کلاس اختصاص دادند. در این محل برای آن ها یک کافه و یک محل نشیمن تعبیه شده بود و جالب است که بدانید قیمت بلیط هر صندلی از آن معادل حقوق 33 هفته کار در سال 1971 بود!

 

 

سال 1978

 

هواپیمایی کنکورد یک شرکت هواپیمایی مافوق صوت بود که اولین پروازهای امتحانیش را در سال 1969 میلادی انجام داد. مسافران با شروع سفرهای هوایی هواپیماهای این ایرلاین بسیار امیدوار بودند و از کاهش ساعات پرواز و سرعت بیشتر هواپیماهای آن اظهار خوشحالی می کردند. قیمت بلیط هواپیماهای این ایرلاین چیزی بیش از 4،000 دلار بود و به همین خاطر همین هم بود که ایرلاین کنکورد در سال 2003 کنار گذاشته شد و سرویس های آن متوقف شد.

 

 

سال 1979

 

ایرلاین برانیف برای اولین بار در سال 1979 هواپیماهایی با صندلی های چرمی را برای پروازهایش در نظر گرفت. اما متاسفانه کار این هواپیمایی هم در سال 1982 میلادی به خاطر هزینه سوخت بالای هواپیما متوقف شد.

 

 

سال 1982

 

در سال 1982 بود که برای اولین بار شرکت هواپیمایی پیپل اکسپرس این امکان را برای مسافران فراهم کرد تا با قیمت های بسیار کم از سرویس های هواپیما استفاده کنند. این ایرلاین قیمت بلیط هواپیماهایش را به 23 دلار کاهش داد تا همه بتوانند با هواپیما سفر کنند. اما این هواپیمایی فقط توانست 6 سال در بازار دوام بیاورد و فعالیتش در سال 1987 میلادی کاملا متوقف شد.

 

 

سال 1999

 

از دهه 1920 میلادی در هواپیماها فیلم نمایش داده می شد و این یک سرویس قدیمی بود. اما جالب است که بدانید از آن زمان تا همین چند سال پیش مسافران مجبور بودند که فیلم را همگی از تلویزیون هایی نگاه کنند که در راهرو هواپیما نصب شده بودند. این تصویر که می بینید، مربوط به سال 1999 می شود و در آن زمان هم امکان تماشای فیلم فقط بدین صورت فراهم شده بود.

 

 

سال 2000

 

در دهه اول 2000 میلادی بود که این امکان برای مسافران مهیا شد تا در جلوی صندلیشان مانیتوری داشته باشند تا بتوانند با کمک آن فیلم مورد علاقه خودشان را نگاه کنند و یا مشغول بازی شوند.

 

 

سال 2010

 

هرچه امکانات تفریحی مثل وای فای در هواپیماها بیشتر شد، فضای خالی جلوی پای مسافران هم کمتر شد! در این زمان شرکت های هواپیمایی شروع کردند به نزدیک تر کردن صندلی های هواپیما به هم تا بتوانند تعداد بیشتری صندلی را در هواپیماهایشان جا دهند و بتوانند درآمد زایی بیشتری داشته باشند. متاسفانه این روند در حال پیشروی است و پیوسته فضای مختص به هر نفر در هواپیماها کمتر می شود.

 

 

سال 2017

 

در سال 2017 بود که بعضی از ایرلاین ها به تلاش افتادند تا دوباره استفاده از هواپیماها را برای مسافران جالب کنند. یکی از این تلاش ها منجر به برگزاری کنسرت در طول پرواز شد که البته خیلی این روند ادامه پیدا نکرد.

 

 

سال 2019

 

امروزه کسانی که می توانند هزینه بالای بلیط های فرست کلاس را بپردازند، می توانند از امکانات بسیار لاکچری پرواز استفاده کنند. برای مثال در شرکت هواپیمایی سنگاپور ایرلاینز یک سری سوئیت های شخصی با تخت خواب و فضای نشیمن تعبیه شده است و مسافران با پرداخت هزینه 20،000 دلاری آن برای پرواز رفت و برگشت می توانند از امکانات آن بهره ببرند.

 

۲۲ مهر ۱۳۹۸

نظرات کاربران